V České republice existují tisíce vlastníků pozemku, přes který vede nějaké energetická síť (známy jsou např. elektřina, plynovod, kanalizace, vodovod, nebo méně známé jako přívod vody z vrtů k lázním, přívod vody z řeky ke golfovému hřišti apod.). Pokud se staví po roce 2001, platí energetický zákon č. 458/2000 Sb. a vlastníkům náleží za omezení jejich vlastnických práv přiměřená náhrada.
Ale jak to je u staveb energetických sítí postavených před platností energetického zákona?
V roce 1957 byl komunisty schválen tzv. Elektrizační zákon č. 79/1957 Sb., který stanovil, že vlastníci pozemků dotčených stavbami energetických sítí musí strpět bez náhrady újmu na vlastnických právech, a to ve prospěch národního hospodářství. V Energetickém zákonu č. 458/2000 Sb. pak poslanci zakotvili odstavec, který říkal, že do konce roku 2017 musí být věcná břemena, omezující vlastníky pozemků, zapsány do katastru nemovitostí. Ptáte se, jak se to dá stihnout, když vedení na Vašem pozemku zatím není zapsáno v katastru a rok 2017 nám končí za měsíc?? Poslanci to opět vyřešili jednoduše. Předmětný odstavec vymazali ze zákona a je to. Takže povinnost byla tímto zrušena. Co se tedy děje. Zákonodárce nechce řešit omezení vlastnických práv a nechává dál porušovat čl. 11 Listiny základních práv a svobod. Proč je tomu tak? Podívejme se, kdo vlastní největšího majitele vedení elektřiny v ČR. Je to podnik, kde je majoritní vlastník stát. Co by se stalo, kdyby odstavec zůstal v zákoně? Vlastníci energetických sítí (ČEZ, EON, RWE atd.) by museli pro zápis věcného břemene do katastru nemovitostí (KN) podepsat s vlastníky pozemků smlouvu o věcném břemeni (dále také VB) a za toto by vlastníci pozemků samozřejmě požadovali přiměřenou náhradu. Nevím, kolik by to stálo, ale dovedu si představit miliardové částky, které by tyto firmy musely zaplatit a nemohly tak i několik let vyplácet dividendy, mimořádné odměny apod. Stát by v případě Čezu nedostal miliardové dividendy, které chtějí ministři rozdělit pro své resorty. Stát tak tímto postupem vlastně podporuje porušování listiny základních práv a svobod.
Nyní svitla naděje vlastníkům pozemků, že budou moci požadovat náhradu za omezení vlastnických práv i v případě stávajícího vedení, které bude energetická firma rekonstruovat nebo měnit. Existuje již k tomu judikatura a rozhodnutí ombudsmana, který jednoznačně říká, že je nutné i při výměně kabelů (trubek) řešit s vlastníkem náhradu. Viz: https://www.ochrance.cz/aktualne/tiskove-zpravy-2017/vecne-bremeno-k-pozemku-s-elektrickym-nebo-plynovym-vedenim-zanika-pri-odstraneni-vedeni/
Takže nejen u nových, ale i u stávajících vedení při jejich rekonstrukci nebo výměně, je nutné uzavřít smlouvu o VB.
Často se stává, že se obce spokojí s nabídkou energetické firmy, která nabízí např. 1000,- Kč za omezení vlastnických práv a vzniklou újmu. Ve skutečnosti hodnota újmy za toto omezení je výrazně vyšší.
Připomínám, že u obcí musí zastupitelé jednat s péčí řádného hospodáře (viz také par. 159 odst. 1 NOZ. ) a tak by měla být dohodnutá částka za omezení vlastnického práva podložena znaleckým posudkem, aby částka odpovídala ceně obvyklé.
Částky, které nabízejí energetické společnosti jsou mnohonásobně nižší než cena obvyklá újmy za omezení vlastnických práv majitele pozemku, a tak majitelé pozemků přicházejí o obrovské sumy peněz, které jim právem náleží.
Nedávno jsem oceňoval VB plynovodu, kdy energ. firma nabízela majiteli pozemku částku 230,-Kč. Po předložení mého posudku byla nakonec dohodnuta částka ve výši 40.000,-Kč+částka za posudek. Nárůst o 17 tisíc %. Ano vidíte dobře, to není překlep. Občané a obce tak přicházejí o nemalé částky, které se dají využít ve prospěch všech občanů v obci. Určitě slyšíte od starostů, že by rád něco postavil, opravil cesty apod., ale že na to nejsou peníze. Soukromé firmy vlastnící en. sítě naopak vydělávají horentní sumy a neplatí přiměřené náhrady za VB. Nebuďte k tomuto lhostejní!!